2010-09-28 | 17:53:51

Vägval...

Livet är fullt av val, fyllt av möjligheter och vägval. Jag har ju under en tid funderat på vad som driver mig i mitt arbete, vad jag skulle vilja utveckla hos mig själv och vilken kunskap jag skulle behöva för att hitta nya vägar som jag tror jag vill trampa på.

Jag valde att bli socionom för att jag ville utveckla ledare. Jobbade som mellanchef och ofta slog det mig att ledarskapet var det som gjorde skillnaden mellan framgång och katastrof. Ledarens syn på uppgiften, sättet att kommunicera, syn på medarbetaren, ja det var helt enkelt en mycket central fråga för mig när jag valde. Att det blev socionom beror på att jag ringde runt till de större företagen i Umeå och frågade personalcehfen vilken utbildning han/hon hade. Alla svarade socionom. Det har sin grund i att P-linjen inte fanns på den tiden!!! När jag valde så var den i sin linda och socionom såg mycket tilltalande ut i universitetets katalog.

Åren har gått och jag blev faschinerad av allt jag fick kunskap om. Barn och ungdomar har alltid legat mig varmt om hjärtat så raskt ställdes min kompass om. Funderade aldrig om jag var på rätt väg eller om varför jag sturde om min skuta utan slukade vardagen som en smaskig prinsess tårta. Jag är en "duktig" person och vips var jag duktig här också. Tänker att jag borde vara den ideal anställda. Nosar som en törstig blodhund efter uppgifter, ger alltid 150% av mig själv och är inte den som slösar bort tiden på privata saker. Knappade alltid lite av lunchen för att hinna mer. Fikade inte alls många gånger för att räcka till. Korkat ibland och faktiskt jävligt bra ibland.

NU har jag tvingats fundera! Jag kommer alltid ha nytta och glädje av det val jag omedvetet eller oreflekterat gjorde. Kanske är det till och med så att jag kommer att återvända dit för att det faktiskt har blivit en så central del av mitt liv. MEN har insett att jag inte vill släppa tanken om varför jag valde socionom i begynnelsen. Kanske skulle jag ångra om jag aldrig undersökte detta?! Behöver ny kunskap för mina är förlegade dock. Behöver ny input för jag känner att jag är törstig. På måndag börjar jag en utbildning på Lernia för högre administrativa tjänster. Där ska jag under 6 veckor få lära mig mer om arbetsrätt och andra viktiga frågor i arbetet med personal. Kunskap som för mig just nu är helt förlegad. Sen är jag lite "sjuk" på att gå en coach utbildning och att legitimera mig som socionom. Så mycket kunskap och visdom och så lite tid!! Ett steg i taget är väl alltid en början så nu ska jag fokusera på dessa 6 veckor först!
0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: