2010-09-22 | 21:36:02

Djupare utvecklade tankar eller skitsnack!?

Är flugsvampen giftig eller vacker? Eller är den både vacker och giftig! Kan man bli arg på en människa som är snäll? Hur är det egentligen. Vi människor är komplicerade, komplexa och livet är helt enktelt en resa som tål att funderas på ibland.

Det är kanske när vi måste, när livet krisar till sig sådär alldeles förfärligt som vi utvecklas maximalt? Skönt att säga men fan så jobbigt att genomleva! I alla fall mitt i och under den stånkande färd som det ibland är....



Vad är min del i samspelet med andra? Hur bidrar jag med att tillvaron blir som den blir både för mig själv och för andra? Tänk så skönt det är att titta på andra! Så enkelt, så bekvämt. För att hitta nya vägar måste man dessvärre även vända blicken in mot sig själv.

Vart går gränsen mellan att just sätta en gräns för vad som är bra för en själv till att vara rädd och inte tordas. Gränsen är lika fin som spåren i sanden. Kommer det ett regn suddas de ut, går någon blir det nya spår och gamla försvinner....



Oavsett vad jag kommer att komma fram till i dessa frågor har jag bestämt mig för att rikta blicken frammåt. Se nya mål, hitta nya vägar. Jag kämpar vidare för att titta på mig själv och andra med nya ögon. Ny förståelse, ny inlevelse. Jag känner att jag har många goda egenskaper och att jag ska behålla allt jag gillar och se till att lära mig att älska allt det andra.

Igår när jag var på föreläsning med Mia Törnblom uppmanades vi att säga två bra saker om oss själva. Att mental styrka är färskvara som behöver tränas liksom fysiskt styrka. Jag ska säga två bra saker om mig själv varje kväll innan jag lägger mig. (Försöker applicera det på min dotter som totalt sågar sig själv jämt och hon fortsätter streta emot!) Men jag ger mig inte! Är jag stolt, nöjd och glad kanske det smittar likt en förkylning på henne!! Man kan ju alltid hoppas.



Jag blickar frammåt.......och konstaterar.....(vilket underbart väder det var idag....!)



....att alla skepp, är inte sjunkande skepp! Vissa är bara små båtar som fått gå igenom ett och annat. Obetydliga kan de tyckas ligga där men visst förgyller dom livet för någon i alla fall!?

Nej, om det här resonemanget nu låter helt obegripligt för just dig så beror det bara på att just jag är på en resa genom livet som inte precis ser ut som din! Ta då och njut av mina fina bilder från lunch promenaden runt nydala idag. Hoppas du har dina funderingar på din resa genom livet för det är dom som utvecklar dig. Tänk nya tankar och låt fantasin flöda. Det mår man bra av. Dröm, lev och njut!

0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: